Budżet ślubny determinuje nie tylko liczbę gości, mnogość dodatków, wybór miejsca ceremonii i przyjęcia, ale też m.in. strój pary młodej. Dla jednych ogromną sumą będzie 40 tysięcy złotych, dla innych 80. Podpowiemy Wam, jakie możliwości daje każda kwota, i jak pod względem finansowym wygląda obecnie rynek ślubny.
Spis treści
W 2022 roku musimy liczyć się z wyższymi cenami. Dotyczy to zarówno usług, jak i dekoracji czy ceny za tzw. talerzyk. Dotąd pary młode na organizację wesela w Polsce wydawały najczęściej od 40 do 60 tysięcy złotych. Dużym wsparciem okazywali się rodzice, którzy dokładali większą część do ślubnego kapitału. Teraz ta kwota może się zwiększyć.
Ceny za talerzyk
Cena za talerzyk i planowana liczba gości stanowią największy procent wydatków weselnych. W rzeczywistości może to być nawet 65 proc. budżetu ślubnego.
W Polsce, w zależności od wybranej sali weselnej, cena za osobę sięga od ok. 120 do nawet 550 zł. Bezpośredni wpływ mają na nią m.in. pozycje w menu, liczba serwowanych na ciepło dań, ale też charakter wynajmowanego miejsca.
Najtańszą z opcji będzie klasyczny dom weselny. Jeśli wybieramy dworek, nowoczesną stodołę lub salę weselną w stylu slow (która wciąż wpisuje się w największe trendy), musimy liczyć się z marżą. Często pary młode, równoważąc koszty, decydują się na sale umiejscowione w hotelach lub zajazdy. Wydatki zmniejsza też organizacja przyjęcia w miejscu, z którego przyjeżdża najwięcej gości – można dzięki temu zaoszczędzić na noclegach.
- Licząc koszty sali weselnej, pod uwagę musimy wziąć też opłatę korkową, jeśli wnosimy własny alkohol. Ten serwowany przez obsługę nie jest wliczony w cenę talerzyka.
- W przypadku opłat za dzieci cena zwykle zmniejszą się o 50 proc.
- Niektóre sale posiadają też określone stawki za sam wynajem sali. Może ona zostać zniesiona lub wynieść nawet 2500 zł. O wszystkie te elementy warto dopytać przed podpisaniem umowy.
Do tej ceny warto doliczyć również koszty za ceremonię. W kościele jest to kwota „co łaska” (choć w niektórych parafiach jest ona z góry ustalona), plus dodatkowe opłaty, jak m.in. za sprzątanie czy dekoracje, ale też wynagrodzenie dla organisty.
Przy ślubie cywilnym w plenerze istotny jest również m.in. dojazd urzędnika, jak i ustalenie terminu i miejsca. Cena takiej uroczystości to 1000 zł. Dodatkowo za sporządzenie aktu małżeństwa jest ustalona opłata skarbowa w wysokości 84 zł.
Fotograf a budżet ślubny
Jak pewnie zauważyliście, żeby ustalić ostateczny koszt wesela, należy wziąć pod uwagę przede wszystkim usługi. Fotograf to koszt obejmujący ok. 10 proc. całego budżetu. Zwykle za jego pracę zapłacimy od 3500 do 6000 zł.
W cenie tej uwzględnione są zdjęcia poddane obróbce fotograficznej – z przygotowania do ślubu, ceremonii i samego wesela. Niektórzy oferują dodatkowo albumy, sesje narzeczeńskie czy poślubne. Za wideo w postaci klipu z wesela płacimy dodatkowo.
Na upartego można znaleźć specjalistów, którzy za 1500 zł zrobią zdjęcia, nakręcą film, polatają dronem, zaśpiewają i zatańczą, ale nie ryzykowałabym. Jeśli oczekujecie 12 h reportażu, z którego otrzymacie 300-500 zdjęć wysokiej jakości, musicie liczyć się z kosztem 4000–5000 zł (tylko pliki cyfrowe). Wiadomo, górnej granicy nie ma, jak ze wszystkim
– podaje Aleksandra Zegarowska z Yes Yes Photography.
Wybierając fotografa, oprócz sugerowania się estetyką jego prac, warto więc też wziąć pod uwagę liczbę zdjęć, jakie trafiają do pary młodej po ślubie. Niektórzy nie wysyłają surowego materiału, inni mają określoną liczbę zdjęć w pakiecie, kolejni pozwalają na wybór fotografii do przeróbki i tworzą internetowe albumy. Co jeszcze jest istotne?
Wybierając fotografa, warto zwrócić uwagę na takie czynniki jak: możliwość wglądu w pełne reportaże na stronie www, docelową formę oddawania zdjęć (pliki cyfrowe, wydruki, może albumy), zapisy w umowie dotyczące ewentualnych fakapów (zapewnienie zastępstwa). Ale przede wszystkim zwróciłabym uwagę na to, czy jest chemia między Wami. Dotyczy to zarówno ujęć/obróbki, jak i tego, jak się przy tym konkretnym człowieku czujecie
– mówi nam fotografka.
Jak obniżyć koszty za fotografa?
Z czego więc zrezygnować, jeśli chcemy ograniczyć koszty? Możliwości jest mnóstwo, zaczynając od sesji narzeczeńskiej, porzucając pomysł o wideo z drona i klipie z wesela. Nie rezygnujmy jednak z wizji idealnych zdjęć. Jeśli jakiś artysta i jego prace wpisują się w nasze gusta, zdecydujmy się właśnie na niego.
Z albumów! To najbardziej marżowane produkty u fotografów ślubnych, a w obecnym czasie na rynku jest tyle drukarni, że samemu można zorganizować to sobie stosunkowo niewielkim kosztem. Albo i po prostu zrezygnować. Poza tym większość fotografów oferuje pakiety godzinowe – naprawdę nie potrzebujecie zdjęć z doklejania rzęs u kosmetyczki i naprawdę nie potrzebujecie zdjęć z oczepin.
– podkreśla Aleksandra z Yes Yes Photography.
A jeśli ich potrzebujecie, to przecież nie ma żadnej ustawy, która mówi, że oczepiny mają odbyć się o północy. Równie dobrze można ustalić je na 21. Możecie też zrezygnować z sesji ślubnej innego dnia, to z reguły pociąga za sobą również koszt kolejnego makijażu i uczesania
Wydatki na tort i słodkości dla gości
Chcąc wybrać tort, należy wziąć pod uwagę klasyczny przelicznik, czyli ok. 120 gram przypadające na jednego gościa. Oznacza to 6 kilogramów tortu dla wesela organizowanego dla 50 osób i 12 kilogramów przy 100 gościach.
Ceny za tort weselny są naprawdę zróżnicowane i zależne od tego, czy chcemy go zamówić w tradycyjnej cukierni z narzuconego katalogu, czy jednak z pracowni, która tworzy indywidualne projekty, w tradycyjnych cukierniach ceny zaczynają się od ok. 50–60 zł/kg.
– przyznaje Natalia Szymańska z Tortypotwojemu.pl
Oznacza to, że przy wyborze najtańszej z opcji, za tort weselny dla 50 osób możemy zapłacić 300 zł. Jeśli chcemy jednak czegoś więcej niż klasyki z katalogu, warto pokusić się o projekt z pracowni z bardziej wyszukanymi składnikami (jak np. droższe, 24-karatowe, jadalne złoto), które wpiszą się w motyw przewodni wesela. W takim przypadku cena tortu może wzrosnąć nawet do 1000 zł. Wraz z podwojeniem liczby zaproszonych osób kwota ta wzrasta.
W pracowniach artystycznych ceny zaczynają się od 100 zł/kg, a kończą na ok. 180 zł/kg
– dodaje specjalistka z cukierni Oleńka w Wałbrzychu.
Cena słodkiego stołu
Dodatkowe koszty generuje słodki stół. Jego cena uzależniona jest od liczby produktów na stole, ich urozmaicenia, ale też dodatkowych dekoracji, zastawy i dodatków. Cena usługi zaczyna się nawet od 1500 zł.
W takim przypadku para młoda może często sama dobrać słodkości, jakie się na nim znajdą. Takie oferty posiadają zwykle cukiernie realizujące wyłącznie jeden stół na tydzień. Zwykle przewidziane są jednak pakiety i gotowe zestawy.
W cukierniach specjalizujących się w wypiekach weselnych cena za słodki stół wynosi ok. 2500 zł. Oczywiście koszty mogą poszybować w górę, jeśli chcemy wyszukanych deserów. Cenę można jednak również nieco zaniżyć.
Gdyby ktoś chciał samodzielnie komponować słodki stół i zamówić z cukierni jedynie słodkości, to 300 szt. samych wypieków wynosi ok. 1200–1500 zł
– podsumowuje Natalia Szymańska.
Muzyka na weselu a budżet ślubny
Cena za wynajęcie DJ-a na wesele rozpoczyna się od ok. 2500 zł i może sięgnąć nawet 6000 zł. Wszystko zależne jest od liczby godzin, ale też renomy osoby, która ma zająć się oprawą muzyczną i zabawianiem gości.
Istotne jest również to, czy jest on także wodzirejem w jednym, czy ma osobę do pomocy. W cenę wliczony jest sprzęt, opracowanie repertuaru, dojazd, ale też kompetencje i czas poświęcony na przygotowania.
Alternatywą dla DJ-a jest orkiestra. Tutaj koszty mogą wzrosnąć. Zwykle przyjmuje się, że za osobę w zespole zapłacimy minimum tysiąc złotych. Tak więc pięcioosobowa kapela to koszt rzędu pięciu tysięcy. Nie możemy liczyć jednak, że duet występujący na Waszym weselu pobierze od Was opłatę w wysokości dwóch tysięcy. To się raczej nie zdarza.
Niektóre pary młode decydują się również na wynajęcie popularnych wokalistów i zespołów. Na weselach grywają zespoły disco polo jak Boys czy Weekend, ale też takie gwiazdy jak Cleo, Beata Kozidrak lub Łzy. Cennikowi przyglądałyśmy się w jednym z artykułów.
Budżet ślubny wynoszący 40 tysięcy nie wystarczy jednak na tego typu atrakcje, zwłaszcza że znane twarze zwykle nie występują przez całe wesele, a jedynie kilka godzin.
Suknia ślubna i obrączki
Pełen ubiór panny młodej i pana młodego powinien stanowić ok 15 proc. budżetu ślubnego. Mowa tu o sukni ślubnej, garniturze, butach, ale też koszuli, krawacie i biżuterii – w tym obrączkach.
Za suknię ślubną z salonu zapłacimy średnio 4–5 tysięcy złotych. Znajdziemy oczywiście tańsze modele, jednak zwykle w takim przypadku musimy sięgać po propozycje z wcześniejszych kolekcji.
Taki zakup pozwala nam na dopasowanie rozmiaru w cenie sukni. Innym wariantem jest jej samodzielne uszycie na wzór wymarzonej kreacji. Tutaj warto jednak wcześniej przymierzyć kilka fasonów, bo w takim przypadku nie możemy liczyć na duże poprawki.
Dobrze jest pamiętać, że nie jest to jednak dużo tańsza opcja. Najmniej kosztowne będzie odkupienie używanej sukni, gdzie ceny rozpoczynają się od 1500 zł lub skorzystanie z wypożyczalni czy komisu.
Za złote obrączki na ślub zapłacimy od 800 do nawet 5000 zł za komplet. Cena uzależniona jest od próby złota, ewentualnych kamieni szlachetnych, ale też łączeń i samego jubilera. Tańsze będą opcje z lokalnych sklepów, popularne sieci jubilerskie mogą mieć swoją marżę. Dobrze jest więc wykorzystać posiadane już złoto i wykonać z niego własną biżuterię. Cena będzie znacznie niższa.
Dodatki to kolejny tysiąc do puli ślubnych wydatków. Obejmują one biżuterię, buty, bieliznę, ozdoby do włosów czy torebkę.
Jakie koszty generują dekoracje i kwiaty?
Dekoracje i kwiaty na wesele mogą być komponowane przez dekoratorkę i florystkę, ale też przez nas samych, niższym kosztem. Aranżacje można wykonać nawet za 400 zł.
Kwiaty generują jednak koszty. Bez nich przestrzeń na sali weselnej może wyglądać surowo. Wszystko zależy jednak od tego, jaki charakter i motyw przewodni wesela wybraliśmy. Kwiaty zastąpić można np. suszoną trawą i piórami, a uroku dodać może dekoracja w stylu greenery składająca się z liści.
Za dekoracje kwiatowe na mniejszym weselu w średniej wielkości i większym mieście zapłacimy w 2022 roku średnio 5-7 tys.
Duże wesele to koszt od 7 tys. w górę. Należy pamiętać, że decydując się na kwiaty sezonowe, za kompozycje zapłacimy nieco mniej. Tym samym np. w okresie zimowym tańszy będzie amarylis, a latem peonia. Warto to sprawdzić, zanim złożymy zamówienie w kwiaciarni.
Za bukiet panny młodej zapłacimy od 150 do nawet 800 zł. Pary zwykle decydują się na wariant pośredni, wydając ok. 400 zł za kompozycję kwiatową nawiązującą do motywu przewodniego wesela.
Ozdoby na ślub, które nie są kwiatami, możemy zamówić w sklepach ślubnych czy wnętrzarskich, ale też wypożyczyć lub kupić choćby w markecie czy na aukcjach internetowych. Tym samym zaoszczędzimy na każdym przedmiocie nawet kilkadziesiąt złotych.
Do udekorowania sali możemy wykorzystać też przedmioty codziennego użytku, jak słoiki i żarówki, samodzielnie je ozdabiając. Ustalając budżet ślubny, niezależnie od kwoty możemy zaaranżować przestrzeń tak, żeby wyglądała, jak wyjęta z Pinteresta!
Jak więc rozplanować budżet ślubny?
Wszystko zależy od tego, co jest dla Was najważniejsze – nie bójcie się dysproporcji pomiędzy cenami za usługi. To Wy decydujecie, czy oszczędności pochłonie cena za talerzyk, wymarzony fotograf, czy suknia ślubna od projektanta. W Concept Store można znaleźć kreację jak ze snu. Niższa cena za tort nie musi oznaczać słabej jakości składników. Liczy się dobry reasearch!
Budżet ślubny o wysokości 40 tysięcy
Podsumowując powyższe koszty, przy budżecie ślubnym o wysokości 40 tysięcy złotych możemy pozwolić sobie na:
- liczbę gości – optymalnie 50 do 70 osób,
- fotografa – renomowanego, z klasycznym pakietem zdjęć z wesela,
- muzykę – DJ-a lub orkiestrę,
- dekoracje – samodzielnie aranżowane lub DIY,
- słodkości – pełen pakiet z cukierni lub słodki stół z własnymi wypiekami,
- suknię ślubną i dodatki – z salonu sukien ślubnych, sieciówki lub wypożyczalni.
W każdym przypadku zostanie nam kwota na dodatkowe koszty jak samochód, alkohol, makijaż, papeterię, buty czy choćby atrakcje w postaci zimnych ogni.
60 tysięcy złotych na wesele
60 tysięcy złotych powinno wystarczyć na klasyczny ślub bez konieczności oszczędzania na poszczególnych elementach. Dzięki temu możliwa jest:
- liczba gości – ok. 100 osób,
- fotograf – renomowany artysta wraz z sesją narzeczeńską,
- muzyka – DJ lub orkiestra,
- dekoracje – samodzielne, zamawiane w kwiaciarni u florystki,
- słodkości – tort wraz ze słodkim stołem z cukierni,
- suknia ślubna i dodatki – z salonu sukien ślubnych.
Budżet ślubny o wysokości 80 tysięcy
Budżet ślubny sięgający 80 tysięcy daje wiele możliwości. Tym samym możemy pozwolić sobie na:
- liczbę gości – dowolną, nieprzekraczającą 250 osób (ok. 40 tys. przy średniej cenie za talerzyk),
- fotografa – renomowanego specjalistę z opcją wideo,
- muzykę – DJ-a, orkiestrę lub występ gwiazdy średniego kalibru,
- dekoracje – od florystki lub dekoratorki, łącznie z bieżnikiem, ścianką z roślin,
- słodkości – z personalizowany tortem i bogatym słodkim stołem,
- suknię ślubną i dodatki – z salonu sukien ślubnych (ok. 10 tys.).
Aby dowiedzieć się więcej o organizacji ślubu i wesela, koniecznie odwiedź naszą platformę Wedding Dream TV, na które znajdziesz przydatne materiały dotyczące organizacji. Format „Ślub krok po kroku” rozjaśni Ci wiele kwestii związanych z przygotowaniami do Twojego wielkiego dnia.
Jeśli wiecie już, na jakie wesele możecie sobie pozwolić, czas na stworzenie listy gości. Podpowiadam, na co zwrócić szczególną uwagę, o czym nie wolno Wam zapomnieć, a co – i przede wszystkim kogo – możecie pominąć.
Z tego artykułu dowiesz się:
Organizacja budżetu ślubnego jest kluczowa, aby kontrolować koszty i zapewnić, że dzień ślubu będzie niezapomniany, nie rujnując finansów. W 2022 roku ceny usług ślubnych, w tym koszt talerzyka i dekoracji, znacznie wzrosły, co wpływa na wydatki młodych par. Typowy budżet oscyluje między 40 a 60 tysięcy złotych, choć może sięgnąć nawet 80 tysięcy złotych. Główne wydatki obejmują cenę za talerzyk, która może stanowić do 65% całego budżetu, koszty fotografa, oprawę muzyczną oraz dekoracje. Okazały tort i słodki stół to kolejne istotne wydatki, które mogą znacznie wpłynąć na ostateczny koszt. Przy odpowiednim planowaniu można znaleźć balans między jakością a ceną, wybierając np. tańsze warianty sali weselnej czy samodzielnie aranżując dekoracje. Równie istotne są koszty ceremonii, w tym opłaty za kościół czy ślub cywilny. Dobra organizacja i przemyślane wydatki pozwalają na realizację wymarzonego ślubu w ramach założonego budżetu.
Najważniejsze informacje:
– Decyzje finansowe wpływają na liczbę gości, strój, wybór miejsca ceremonii i przyjęcia.
– W 2022 roku ceny usług ślubnych znacznie wzrosły.
– Cena za talerzyk może wynieść od 120 do 550 zł.
– Koszty fotografa to 10% budżetu, od 3500 do 6000 zł.
– Tort weselny kosztuje od 50 do 180 zł za kilogram.
– Wynajęcie DJ-a lub orkiestry to koszt od 2500 zł wzwyż.
– Pełen ubiór pary młodej to około 15% budżetu ślubnego.
Artykuł jest skierowany do przyszłych par młodych planujących budżet na ślub i wesele. Przydatne informacje zawarte w artykule pomogą w racjonalnym zaplanowaniu wydatków, uwzględniając najnowsze trendy i ceny. Szczególnie skorzystają osoby, które chcą zorganizować wymarzone wesele bez przekroczenia założonego budżetu.