Elegancki i modny wygląd warunkowany najnowszymi trendami w modzie od zawsze był wyznacznikiem statusu społecznego, a także sposobem na podkreślenie swojej indywidualności. Zarówno panie jak i panowie dużą wagę przywiązują do swojej kreacji, podświadomie wiedząc, że może ona w konkretny sposób oddziaływać na płeć przeciwną. Warto jednak większą uwagę zwrócić na czerwień, która silnie skorelowana jest ze zmysłami i emocjami. Dlaczego więc mężczyźni zwracają większą uwagę na kobiety w czerwonych sukienkach i o czym świadczy noszenie tego koloru?
Spis treści
Ubiór w kulturze – normy społeczne i obyczajowe
Odzież jest naturalną i nieodzowną potrzebą każdego człowieka. Warto jednak podkreślić, że konkretny styl ubierania się jest zazwyczaj charakterystyczny dla danej społeczności, a nawet dla konkretnej szerokości geograficznej. Z jednej strony każdy chce wyglądać modnie, z drugiej zaś chce wpasować się w obowiązujące normy społeczne i obyczajowe.
Myśląc o szeroko rozumianej modzie, w pierwszej kolejności większość dostrzeże luksusowe marki, pokazy organizowane w największych miastach oraz influencerach, którzy z dumą prezentują na swoich kanałach ubrania od marek, z którymi współpracują.
Prawda jest jedna taka, że moda odnosi się nie tylko do niuansów, ale także do tego, co w danej społeczności jest akceptowane i znormalizowane.
Znaczenie kulturowe ubioru
W garderobie każdego znajdują się ubrania noszone „na co dzień”, a także „od święta”. Będą się one różnić w zależności od klimatu, przekonań religijnych, a także wartości, którymi dana osoba kieruje się w swoim życiu. Można śmiało powiedzieć, że moda warunkowana jest kulturą, a tę z kolei tworzy określone społeczeństwo.
Kultura mimo wszystko stale się rozwija, a to warunkuje również rozwój mody. Ubrania w masowej kulturze są często wykorzystywane jako skuteczny środek wyrazu i sposób komunikacji. Odpowiednio skompletowany strój i barwy są w stanie przekazać innym osobom jasny i precyzyjny komunikat: „jestem indywidualistą” lub „podążam za tym, co wszyscy”.
Za pomocą mody można wyrazić swoje przekonania kulturowe, religijne, społeczne, polityczne i środowiskowe. Faktem jest, że trendy ewoluowały na przestrzeni lat, a to, co dawniej uważane było za obyczaj, dziś nie ma już większego znaczenia.
Ubrania odgrywają także ogromną rolę w odkrywaniu własnej tożsamości, komunikowaniu swojego stylu życia, przynależności etnicznej czy nawet osobowości. Jak wiadomo, wymienione wyżej aspekty są ściśle związane z kulturą, do której dana osoba przynależy i w której się wychowała. W tym momencie najlepiej uwidacznia się zależność pomiędzy kulturą a modą, która przekazuje wartości i filozofię danej osoby.
Warto wskazać tu również na fakt, że regionalne i tradycyjne ubrania, charakterystyczne dla danej społeczności w dalszym ciągu noszone są podczas ważnych wydarzeń i ceremonii, które mają wyłącznie charakter kulturowy. W ten sposób można podkreślić i pozostać w kontakcie z dziedzictwem narodowym, tożsamością grupy etnicznej czy przynależnością religijną.
Zachowania społeczne i stereotypy płciowe
Moda jest także silnie skorelowana z zachowaniami społecznymi oraz stereotypami, które odnoszą się do każdej z płci. Rodzaj noszonych ubrań bardzo często wskazuje na wartości, z którymi dana osoba się utożsamia, a także charakter relacji, jaki buduje z innymi.
Choć różnorodne projekty odzieży mogą mieć odmienne konotacje w różnych szerokościach geograficznych, to jednak zachowania społeczne oraz płeć zawsze będą jednym z najważniejszych determinantów.
Warto zauważyć, że komponując swoje stylizacje, ludzie szukają aprobaty wśród innych. Właśnie dlatego, ważna jest konkretna okazja czy wydarzenie, do których ma dopasować się dana kreacja. Dla przykładu ubierając się w ekskluzywną sukienkę na zwykłe zakupy, kobieta może narazić się to, że stanie się centrum uwagi – w negatywnym tego słowa znaczeniu.
Nieco inaczej prezentuje się kwestia stereotypów płciowych, które od długiego czasu są regularnie przełamywane. Dawniej nie wyobrażano sobie, by kobieta mogła nosić spodnie, które były atrybutem mężczyzn. Obecnie jednak panie z wdziękiem i gracją kreują stylizację z jeansami w roli głównej.
Poniekąd to moda obecnie przyczynia się do zachowania względnej równości płci, walcząc ze stereotypami, że coś jest „męskie”, a coś jest „damskie”. Ostatnimi czasy pojawiło się w modzie także pojęcie „unisex” co oznacza płeć neutralną.
Podsumowując, to co dawniej było przeznaczone dla konkretnej płci, obecnie nie ma już większego znaczenia
Wpływ mody na preferencje ubiorowe
Moda ma służyć do podkreślenia indywidualnego stylu, a także osobowości. Jednocześnie dla wielu osób stała się ona wyznacznikiem i czymś, co kształtuje ich własne preferencje ubiorowe.
Mówiąc prościej – nosimy to, co jest modne, a nie zawsze to, co dopasuje się do naszej sylwetki lub unikalnego stylu. Oczywiście zmienia się nie tylko postrzeganie mody przez osobę, która nosi dane ubrania, ale także przez zewnętrzne otoczenie.
Dla przykładu, panowie obecnie o wiele intensywniej reagują na kobietę, która założyła czerwoną sukienkę, niż miało to miejsce jeszcze kilka lat temu, kiedy panie lubowały się w pastelach.
Psychologia koloru czerwonego
Czerwień – ognisty, dynamiczny i wyrazisty kolor, zaliczany do barw ciepłych. Sprawia on wrażenie pobudzającej do działania, intensywnej i emocjonalnej. Faktem jest, że w psychologii społecznej, kolor czerwony jest najczęściej utożsamiany z płomiennym uczuciem, miłością, a także i pożądaniem.
Trzeba jasno zaznaczyć, że czerwień bardzo silnie oddziałuje na zmysł wzroku, a to właśnie w tym miejscu swój bieg zaczynają impulsy nerwowe, które z kolei pobudzają poszczególne ośrodki w mózgu. Nie bez znaczenia kolor ten najczęściej pojawia się w kontekście identyfikacji wizualnej impulsywnych brandów.
Co ciekawe, kolor czerwony jest interpretowany w zależności od przekonań kulturowych, choć archetypicznie wskazywał on na niebezpieczeństwo. Miało to jednak związek z krwią, która towarzyszyła ludziom w trakcie polowań od niepamiętnych czasów.
Symbolika koloru czerwonego i reakcje na niego
Symbolika koloru czerwonego – w wierzeniach większości kultur – utożsamiana jest z miłością, pożądaniem i pozytywnymi emocjami. Budzi on dynamiczne skojarzenia i bardzo często uważany jest za kolor miłości i pożądania.
Niektórzy jednak zgodnie twierdzą, że kolor czerwony symbolizuję agresję i zachęca do ataku. Dla przykładu podczas hiszpańskiej corridy matadorzy wykorzystują płachty koloru czerwonego, który rozwściecza byka.
Odwołując się jedynie do emocji, w dużej mierze kolor czerwony jest odpowiednikiem miłości. W podobny sposób postrzegają go zarówno mężczyźni jak i kobiety, które jednocześnie świadome są tego, że prosta czerwona sukienka może zmienić ich w prawdzie femme fatale.
Wpływ koloru na postrzeganie atrakcyjności
Czerwona sukienka mini czy midi z pewnością znajduje się w szafie każdej kobiety. Jest to podyktowane przede wszystkim tym, jak kolor ten oddziałuje na mężczyzn. Sukienki czerwone dodają ich posiadaczkom także pewności siebie i podkreślają ich naturalny urok.
Wynika to z faktu, w jaki sposób czerwień odnosi się do zmysłów. Podświadomie, panowie, widząc kobietę w kolorze czerwonym, uważają ją za bardziej atrakcyjną, seksowną, a jednocześnie tajemniczą.
Determinanty te są głęboko zakorzenione w kulturze, a dodatkowo panowie są wzrokowcami. Oznacza to, że najwięcej bodźców odbierają oni właśnie za pomocą zmysłu wzroku, na który kolor czerwony oddziałuje w wyjątkowo intensywny sposób.
Teorie i badania dotyczące preferencji mężczyzn
„Mężczyźni traktują sukienki czerwone jako zaproszenie na seks” – można przeczytać w raporcie francuskich psychologów. Naukowcy, postanowili zgłębić tajniki męskich preferencji i rozwikłać zagadkę tego,dlaczego panowie tak bardzo kochają czerwone sukienki.
Okazuje się, że wyniki badań są wyjątkowo zaskakujące. Do głosu dochodzą tu głównie psychologiczne determinanty, a także konotacje kulturowe oraz pierwotne instynkty.
Psychologiczne determinanty preferencji ubiorowych
Męskie preferencje dotyczące kobiecego ubioru kształtowały się na przestrzeni lat. Warto tu podkreślić, że mężczyźni od najmłodszych lat są zaprogramowani w ten sposób, by spełniać rolę samca alfa. Mają oni stworzyć rodzinę, a następnie się nią opiekować i dbać o to, by niczego im nie zabrakło.
Sukienki – czerwona czy bordowa oddziałuje na ich podświadomość w wyjątkowo intensywny sposób. Przede wszystkim, kobieta w czerwonej sukience prezentuje się tajemniczo i ponętnie. W ten sposób uruchamiany jest tzw. instynkt zdobywcy. Panowie są przyciągani przez to, czego nie mogą zdobyć lub o co muszą powalczyć.
Z drugiej zaś strony kobieta w czerwieni sprawia wrażenie gotowej na założenie rodziny – to z kolei również oddziałuje na męskie instynkty. Faktem jest także to, że do głosu dochodzi tu pożądanie i potrzeby seksualne, które są naturalne dla każdego człowieka.
Badania naukowe na temat preferencji mężczyzn
Wspomniane już zostało, że tajemnicę męskich preferencji dotyczących kobiet w czerwonych sukienkach, zdecydowali się zgłębić naukowcy z Uniwersytetu w Południowej Bretanii, we Francji. Za grupę badawczą przyjęli równo 120 mężczyzn z przedziału wiekowego od 18 do 21.
Jednocześnie panowie zostali na czas badania podzieleni na cztery grupy. Każdy z badanych dostał dokładnie 30 sekund na to, by przyjrzeć się dokładnie zdjęciu. Przedstawiało ono młodą kobietą ubraną w czerwoną, satynową sukienkę, ale także tę samą kobietę ubraną w sukienki w innych kolorach.
Po upływie czasu każdy z badanych mężczyzn dostał do wypełnienia krótki formularz. Mieli oni ocenić w skali od 1 do 9, które zdjęcie wywarło na nich największe wrażenie i na którym z nich modelka prezentowała się najbardziej atrakcyjnie.
Co ciekawe, naukowcy poprosili także o to, by panowie ocenili prawdopodobieństwo odbycia stosunku płciowego na pierwszej randce.
Wyniki badań były dość jednoznaczne – panowie wybrali zdjęcie, na którym modelka miała czerwoną sukienkę maxi. Mężczyźni zgodnie wskazali również na to, że ta pani prawdopodobnie będzie miała największą ochotę na seks na pierwszej randce.
Panowie traktują więc czerwień jako zachętę do upojnej nocy. Co ciekawe, sukienka wcale nie musi być wyzywająca i posiadać głęboki dekolt. To nie on ma tutaj największe znaczenie, a kolor. Nawet długa sukienka czerwona będzie oddziaływać w o wiele intensywniejszy sposób na męskie zmysły niż np. biała sukienka mini.
Kulturowe i historyczne konteksty preferencji kolorystycznych
Panie doskonale znają „efekt czerwonej sukienki”. Nie bez powodu wybierają ją one na randki lub na ważne wydarzenia. Okazuje się jednak, że męskie preferencje kolorystyczne mają głębokie zakorzenienie w kulturze i historii.
Dawniej kolor czerwony kojarzył się wyłącznie z polowaniem i zdobywaniem, co jest naturalną częścią i instynktem męskiego bytu. Panowie z natury są zdobywcami, co uwidoczniło się już w czasach prehistorycznych.
Nieco inaczej do koloru czerwonego odnosi się podłoże kulturowe. Tu z kolei warto wskazać na silną korelację z emocjami i symboliką. Walentynki, romantyczna kolacja, czy urodziny to wydarzenia, które najmocniej związane są z czerwienią. Co więcej, wszystkie z nich odnoszą się do tego samego uczucia – miłości.
Biorąc pod uwagę wyżej wymienione determinanty i badania naukowe, nie można mieć wątpliwości, dlaczego panowie znacznie chętniej rozpoczną rozmowę z kobietą ubraną w czerwoną sukienkę na imprezie, niż na panią, która postawiła np. na kolor niebieski czy zielony.
Kreacje znanych postaci publicznych i celebrytów
Czerwień bardzo szybko stała się ulubionym kolorem celebrytów, którzy chętnie przybierają tę barwę na ważne wydarzenia, a także różnorodne premiery. Dla przykładu Kim Kardashian często występowała u boku swojego ówczesnego męża w obcisłych, czerwonych kreacjach, a jeśli nie były one całkowicie czerwone, to celebrytka dbała o akcenty właśnie w tym kolorze.
Nie można zapomnieć także o przykładach z rodzimego podwórka. Edyta Herbuś, Ela Romanowska, czy Katarzyna Cichopek również bardzo często pojawiały się na ściankach w czerwonych sukienkach, dzięki czemu skupiały na sobie całą uwagę.
Sukienka welurowa czerwona, czy nawet damskie garnitury w tym samym kolorze skradły serca celebrytów, a także pozwoliły im na to, by skupić na sobie obiektywy aparatów.
Czerwony kolor w modzie
Powszechne jest przekonanie, że czerwień nigdy nie wychodzi z mody. Ciężko jednak precyzyjnie określić, kiedy kolor ten w modzie tak naprawdę się pojawił. Można jednak zauważyć, że był on noszony od wieków – królowie, rodziny książęce, a także szlachta nigdy nie stroniła od czerwieni.
Uważa się, że to meksykańscy Aztekowie doprowadzili dawno temu do popularyzacji tego koloru. Jednocześnie w Europie barwa ta stała się dominująca dopiero w okresie średniowiecza.
Dominacja koloru czerwonego w światowej modzie
Nie da się jednoznacznie wskazać momentu, w którym czerwień zdominowała światowe wybiegi. Warto jednak spojrzeć, chociażby na sposób identyfikacji wizualnej marek takich jak Gucci, Dior czy Levis. Wszystkie w swoim logo mają zaakcentowany kolor czerwony, który następnie przenoszony jest na ich projekty.
Wraz z coraz bardziej dynamicznym rozwojem mody, kolor ten zaczął pojawiać się coraz częściej, nawet na wybiegach u najznakomitszych projektantów.
Jednak mając na myśli długą, czerwoną sukienkę, oczami wyobraźni można dostrzec słynnego Valentino. Projektant stworzył sukienkę w specyficznym odcieniu czerwieni, który po dziś dzień nazywany jest „Valentino Rosso”.
Po ogromnym sukcesie Valentino, czerwień stała się inspiracją dla kolejnych projektantów, a to z kolei doprowadziło do jej bezprecedensowej dominacji w światowej modzie.
Wykorzystanie koloru czerwonego przez projektantów mody
W 2015 roku Domenico Dolce i Stefano Gabbana zdecydowali się wypuścić nową linię odzieżową, która miała nawiązywać do ich sycylijskich korzeni. Co ciekawe, każdy projekt utrzymany był w kolorze krwistej lub stonowanej czerwieni. Tą samą drogą podążyło także wielu innych projektantów jak chociażby Gucci, który stworzył linię akcesoriów damskich, w których czerwień odgrywa główną rolę.
Projektanci tym samym udowodnili, że czerwień jest kolorem niezastąpionym. Co więcej, większość z nich korzysta z tego koloru nawet w kontekście własnej identyfikacji wizualnej.
Rozbiór preferencji mężczyzn a akceptacja społeczna
Od czego uzależnione są męskie preferencje odnośnie mody? Jaka jest właściwie rola męskiej części społeczeństwa w kontekście wizerunkowym? Okazuje się, że bardzo duża.
Panowie obawiają się wyobcowania, izolacji i odrzucenia. Dla nich akceptacja społeczna jest jednym z najwyższych priorytetów. Wobec tego działa tu psychologia tłumu – skoro czerwona sukienka midi, mini lub maxi jest seksowna dla zdecydowanej większości, to nie ma co z tym dyskutować
Wpływ tożsamości płciowej na wybory ubiorowe
Chcąc bliżej przyjrzeć się temu, co wpływa na męskie preferencje i wybory modowe, warto odnieść się tu do roli płci, jaka stereotypowo jest przypisywana każdej z nich.
Można z łatwością zauważyć, że w kreowaniu swoich stylizacji panowie raczej unikają koloru czerwonego, o ile nie jest to drobny akcent i detal. W przypadku pań jednak zgodnie wskazują na to, że kolor ten jest pożądany.
Znajduje tu zastosowanie zasada, o której wspomniane zostało wcześniej. Mężczyzna jest zdobywcą, opiekunem i obrońcą. Te cechy są również ściśle powiązanie z płcią męską. Z uwagi na to, że czerwień jest kojarzona z miłością, uczuciami i emocjami, panowie we własnych stylizacjach chcą się od tego zdystansować.
Akceptacja społeczna i presja grupy w kontekście męskiej mody
Męska moda jest także silnie naznaczona akceptacją społeczną oraz presją większości. Z pewnością mężczyzna w czerwonych spodniach może wzbudzić różne odczucia – często także negatywne.
Panowie nie chcą wyróżniać się z tłumu, a raczej chcą mu się podporządkować. W efekcie ciąży na nich nieustanna presja i wątpliwości odnośnie tego, czy będą oni pozytywnie odebrani przez grupę społeczną, do której przynależą.
Panowie w dużej mierze kierują się również stereotypami i barierami psychologicznymi, które ze względu na wieloletnią obecność w kulturze wydają się być nie do pokonania.
Rola mediów w kształtowaniu preferencji mężczyzn w modzie
Na większą uwagę zasługuje fakt, w jaki sposób media oddziałują na kształtowanie się męskich preferencji w modzie. Często można dostrzec w nich modelki, ubrane jedynie w czerwoną sukienkę na ramiączkach lub inną. Panowie poniekąd są zalewani przekonaniem, że czerwona sukienka wskazuje na atrakcyjność, pewność siebie i otwartość seksualną kobiety.
W mediach społecznościowych propagowany jest wizerunek słynnej femme fatale. Kobieta przedstawiana jest jako demon seksu, pewna siebie indywidualistka oraz wyborna kochanka, a towarzyszy jej oczywiście idealnie dopasowana czerwona sukienka.
Nic więc dziwnego, że panowie na przestrzeni lat wykształtowali takie, a nie inne poglądy. Wszechobecne media poniekąd propagują takie wizerunki, które wpisują się w preferencje każdego z mężczyzn.
Czy preferencje kolorystyczne mają znaczenie?
Czerwona sukienka w kwiaty, a może klasyczna „mała-czerwona”? Panie dość często zwracają uwagę na detale. Jednak czy mają one takie samo znaczenie w przypadku mężczyzn? Otóż zgodnie z badaniami naukowo-psychologicznymi, panowie w konfrontacji z kolorem czerwonym często zapominają o własnych preferencjach.
Nawet jeśli mężczyzna jasno deklaruje, że jego ulubioną barwą jest niebieski, to jednak dość szybko zapomni o niej, patrząc na kobietę ubraną w czerwoną kreację.
Indywidualne różnice i tożsamość
Generalizując jednak, że wszyscy panowie myślą schematycznie, można tak naprawdę większość z nich skrzywdzić. Warto pamiętać, że przeprowadzone badania dotyczące męskiej reakcji na czerwoną sukienkę dotyczą jedynie pewnej grupy badanych i nie mogą być sposobem na postrzeganie całego grona męskiego społeczeństwa.
Nie jest regułą, że każdy z mężczyzn w ten sam sposób zareaguje na kobietę w czerwonej sukience w kratkę lub w kwiaty. Wielu z nich może zachować się przeciwnie i zdecydować, że to pani w bieli lub zieleni prezentuje się znacznie lepiej.
Indywidualne różnice w postrzeganiu koloru czerwonego mogą wynikać z tożsamości kulturowej, a także z przekonań religijnych.
Relacja między ubiorem a pewnością siebie
Zarówno w przypadku kobiet jak i mężczyzn moda ma być sposobem na dodanie sobie pewności siebie. Relacja między tym aspektem a ubiorem jest wyjątkowo silna.
Da się zauważyć, że czerwona sukienka na wesele nie jest już niczym zaskakującym, choć jeszcze kilka lat temu nikt nie mógł sobie wyobrazić tak ubranej Panny Młodej. Zmiana ta wynika właśnie ze zwiększonego poczucia własnej indywidualności i pewności siebie.
Kobiety doskonale wiedzą, w jaki sposób czerwień wpływa na ich urodę, postrzeganie w społeczeństwie, a także na przyciąganie płci przeciwnej. Ten dynamiczny i intensywny kolor dodaje im wymownej pewności i świadomości własnych atutów.
Równouprawnienie i akceptacja różnorodności w modzie
Coraz częściej w modzie pojawiają się również kreacje w czerwonym kolorze dla mężczyzn, choć panowie podchodzą do nich z dużym dystansem. Jednocześnie nie można zapomnieć o nurcie body-positive, który obecnie jest jednym z przodujących trendów.
Projektanci zgodnie promują równouprawnienie i akceptację własnego ciała, co przejawia się nie tylko w kontekście czerwonego koloru, ale także w tworzeniu coraz większej ilości ubrań dla płci neutralnej.
Widok napisu „unisex” na metce nie dziwi już zupełnie nikogo. Tego typu ubrania przeznaczone są nie tylko dla kobiet i mężczyzn, ale także dla osób, które nie identyfikują się z żadną z tych płci.
Podsumowanie – dlaczego mężczyźni kochają czerwone sukienki?
Podsumowując przedstawione informacje, bardzo łatwo można dostrzec zależność pomiędzy czerwonym kolorem sukienki a oddziaływaniem na męskie zmysły. Panowie czują silne powiązanie z tym kolorem już od zamierzchłych czasów i odbierają go jako najsilniejszy z bodźców.
Wpływ psychologii koloru na preferencje ubiorowe mężczyzn
Psychologia tłumu, a także psychologiczne postrzeganie płci męskiej i żeńskiej również ma ogromny wpływ na preferencje ubiorowe mężczyzn. Panowie odbierają kobiety w czerwieni jako chętne na seks, pewne siebie i tajemnicze, co uruchamia ich zmysł zdobywcy.
Dodatkowo kolor czerwony jest głęboko zakorzeniony w psychologii społecznej, przez co panowie obecnie świadomie – lub nie – podążają za głosem większości i norm zwyczajowych.
Znaczenie społeczne i kulturowe preferencji kolorystycznych
Normy społeczne i kulturowe również odgrywają znaczącą rolę w kwestii męskich preferencji kolorystycznych. Czerwień jest namiętna, silna i dynamiczna, a także kojarzy się z pozytywnymi uczuciami.
W społeczeństwie czerwień jest także postrzegana jako wyznacznik dobrego statusu w hierarchii, co automatycznie przyciąga uwagę męskiego grona. Korelacje te nie znikają z biegiem czasu. Można powiedzieć, że jest wręcz przeciwnie i stale się one pogłębiają.
Akceptacja i zmiany w modowych wyborach mężczyzn
Współcześnie mężczyźni stali się również bardziej otwarci i chętnie do przełamywania stereotypów. Z tego też względu można dostrzec wyraźne zmiany w ich podejściu do świata mody.
Chętniej niż dawniej korzystają oni z czerwieni, a także dodatków, które dawniej zarezerwowane były tylko dla kobiet. Świadczy to o tym, że panowie są w stanie zaakceptować i dostosować się do dynamicznie zmieniających się trendów, co warunkuje również zmiany w ich wyborach modowych.
Zdjęcie główne: Shutterstock