Jak zorganizować tradycyjne, polskie wesele na świeżym powietrzu? Ile to kosztuje?

wesele na świeżym powietrzu

Z tego artykułu dowiesz się:

Wesele na świeżym powietrzu: czy łąka to dobry wybór?

Jednym z pierwszych punktów, od którego pary młode rozpoczynają organizację wesela jest wybór miejsca. Nie inaczej jest w przypadku przyjęć w plenerze. To kluczowy moment, który, być może, zadecyduje o powodzeniu całego przedsięwzięcia. Wbrew pozorom nie każda przestrzeń sprawdzi się w takiej roli.

summer sale janachowska.pl

Kiedy rozmawiam z narzeczonymi na temat ich marzeń o weselu plenerowym często pojawia się sielska wizja przyjęcia na leśnej polanie, należącej do rodziny łące, czy innym, podobnym miejscu. W opisie i obrazku wygląda to rzeczywiście piękne, ale… na tym koniec.

To, co musicie wiedzieć, to fakt, że organizacja wesela na świeżym powietrzu z dala od jakichkolwiek zabudowań będzie bardzo skomplikowana logistycznie. Przede wszystkim, musicie zapewnić prąd (jeśli nie ma tam doprowadzonej linii energetycznej konieczne będzie wynajęcie agregatu), bo inaczej przyjęcie skończy się wraz z zachodem słońca, a ryzyko zatrucia pokarmowego jedzeniem przechowywanym w zbyt wysokiej temperaturze drastycznie wzrośnie.

Drugą sprawą są wszelkie kwestie sanitarne. Jeśli na miejscu nie ma budynku, to nie ma też toalet, a jakoś trudno mi sobie wyobrazić gości korzystających z toi-toi rodem z budowy, czy letnich festiwali). Mówiąc w skrócie – o wiele lepszym pomysłem jest wynajęcie przestrzeni od obiektu, który specjalizuje się w takich przyjęciach, ewentualnie skorzystanie z własnego ogrodu (choć to rozwiązanie również ma wiele minusów).

New Drop

Jak wybrać miejsce na wesele na świeżym powietrzu?

Skoro już wiecie (mam nadzieję), czego nie robić, zajmijmy się tym, jak idealne miejsce wybrać. Przygotowałam dla Was kilka porad, które z pewnością powinniście wziąć pod uwagę w czasie poszukiwań.

  1. Położenie geograficzne: chcecie zorganizować wesele blisko miejsca zamieszkania, czy marzycie o wyjazdowej imprezie w górach lub nad morzem? To bardzo ważne, bo zdecydowanie zawęża zakres poszukiwań.
  2. Wielkość przestrzeni: nie będzie chyba zaskoczeniem informacja, że miejsce musi pomieścić wszystkich gości i niezbędną do organizacji przyjęcia infrastrukturę, taką jak namioty, stoły, krzesła itp.
  3. Wymogi prawne: upewnijcie się, że wybrana przez Was przestrzeń ma wymagane zezwolenia na organizację takiego wydarzenia i czy spełnia wszelkie normy bezpieczeństwa.
  4. Infrastruktura: Zwróć uwagę na dostępność podstawowych udogodnień, takich jak toalety, dostęp do wody pitnej, prądu itp. Ważnym elementem jest też łatwy dostęp dla dostawców, którzy na miejscu zjawią się dużymi, dostawczymi samochodami. Upewnij się, że drogi dojazdowe są w porządku, a na miejscu jest parking, który pomieści auta zarówno podwykonawców, jak i gości.
  5. Estetyka i atmosfera: zastanówcie się nad tym, czy wygląd miejsca Wam odpowiada. W plenerze też można zorganizować wesele w stylu glamour, ale przestrzeń musi spełniać pewne wymagania.
  6. Usługi dodatkowe: jeśli zdecydowaliście się na wynajęcie przestrzeni od sali weselnej, czy innego obiektu, dowiedzcie się, czy oferują usługi dodatkowe takie jak catering, obsługa techniczna, koordynator weselny, dekoracje, itp. Niektóre miejsca mogą mieć własne zespoły lub zalecać określonych dostawców, co może ułatwić organizację wesela.
  7. Opinie i referencje: Przeczytaj opinie innych par młodych, które korzystały z danego miejsca na wesele plenerowe. Możesz również poprosić o referencje od właściciela miejsca lub dostawców usług, aby upewnić się, że jest to godne zaufania i sprawdzone miejsce.

Jak wybrać namiot na wesele na świeżym powietrzu?

Namiot jest zdecydowanie niezbędnym elementem przyjęcia organizowanego na świeżym powietrzu. To przestrzeń, w której Wasi goście będą mogli schronić się przed pogodą (jakakolwiek by ona nie była), odpocząć, wygodnie usiąść.

wesele na świeżym powietrzu
fot. Shutterstock

Jeśli marzą Wam się tańce pod gołym niebem, namiot sprawdzi się jako przestrzeń, w której goście będą jedli posiłki. Na co zwrócić uwagę przy wyborze?

  • Podłoga: to według mnie absolutnie niezbędny element, który zapewni gościom komfort. Specjalistyczne firmy oferują wyłącznie takie rozwiązania mając na uwadze wygodę uczestników przyjęcia i ochronę podłoża. Taki namiot rozstawia się w taki sposób, że tylko niektóre elementy konstrukcyjne dotykają rzeczywiście ziemi, nie ma więc problemu, że trawnik zostanie uszkodzony.
  • Otwierane ściany: kolejny absolutny must-have. Jeśli na zewnątrz jest gorąco, to otwarcie ścian z pewnością będzie zbawienne, a dodatkowo sprawi, że otaczająca przyroda dosłownie wejdzie do środka.
  • Wybór koloru ścian: dobre firmy oferują możliwość wyboru koloru tworzywa, z którego namioty zostaną wykonane: mogą one być pokryte zarówno przeźroczystym tworzywem, jak i białym, lub, na przykład, czarnym.

Catering na wesele w plenerze: jak wybrać menu, żeby nie popełnić błędu?

Zakładam, że nie jest dla Was zaskoczeniem, że organizacja wesela wiąże się z koniecznością podania gościom jedzenia i picia. Nie zdradzę też żadnej tajemnicy mówiąc, że przygotowanie jedzenia na przyjęcie dla kilkudziesięciu osób jest trudne. Zaryzykuję stwierdzenie, że dla amatora to wręcz niemożliwe, a na pewno niebezpieczne ze względu na ryzyko zagrożenia zatruciem. Warto więc powierzyć to zadanie profesjonalnej firmie cateringowej.

katalog firm Izabeli Janachowskiej

Niebagatelną rolę (mówi się, że dobre jedzenie to jeden z trzech czynników decydujących o tym, czy wesele jest udane) na Waszym przyjęciu będzie odgrywać jedzenie. W firmie cateringowej zazwyczaj będziecie mieli kilka opcji do wyboru, więc bez problemu dopasujecie menu do Waszych potrzeb i oczekiwań.

Wydatki na jedzenie pochłaniają zazwyczaj lwią część weselnego budżetu. Z tego powodu warto precyzyjnie wszystko zaplanować, żeby nie okazało się, że były to pieniądze wyrzucone w błoto. Na co konkretnie zwrócić uwagę?

  1. Sezonowość: przy komponowaniu menu sięgnijcie po sezonowe, świeże produkty. Nie oszukujmy się, mało kto ma ochotę na gorące flaki, kiedy temperatura sięga 30 stopni Celsjusza (choć może się okazać, że Wasi goście nie wyobrażają sobie bez nich wesela).
  2. Różnorodność dań: aby goście byli naprawdę zadowoleni wybierzcie różnorodne dania, które będą odpowiadać gustom wielu osób. Zadbajcie o to, żeby w menu pojawiły się zarówno opcje mięsne, jak i wegetariańskie lub wegańskie.
  3. Lokalne specjały: jeśli organizujecie wesele w konkretnym regionie, albo z jakimś jesteście szczególnie związani, rozważcie wprowadzenie do menu lokalnych specjałów. To nie tylko wprowadzi bardzo osobiste elementy do Waszego wesela, ale także umożliwi gościom poznanie kuchni regionalnej.
  4. Dopasowanie do stylu wesela: wybierając menu zwróćcie uwagę, żeby pasowało ono do stylu i tematu wesela. Na przyjęcie w stylu rustykalnym, czy boho świetnie się sprawdzą dania oparte na prostych i naturalnych składnikach.
  5. Próbna degustacja: to chyba jedyny sposób, żeby upewnić się, że jedzenie naprawdę Ci odpowiada. Tylko tasting pozwoli Wam rzeczywiście ocenić jakość i smak potraw, a także dostosować menu do Waszych upodobań.

Zobacz więcej: Jak skomponować weselne menu?

W trakcie wesel plenerowych dobrze sprawdzą się również niewielkie przekąski, tzw. finger food, które można jeść stojąc. Pamiętajcie też, szczególnie, że serwowane przez catering potrawy powinny być zabezpieczone przed owadami i odporne na warunki pogodowe. To ważne szczególnie, jeśli nie planujecie korzystać z lad chłodzących.

Dekoracje na wesele pod gołym niebem: jak je wybrać?

wesele na świeżym powietrzu
fot. Shutterstock

Tak jak na każdym weselu, tak na przyjęciu w plenerze dekoracje mogą dodać przyjęciu pięknej oprawy i dodatkowo podkreślić podniosłą atmosferę tych chwil. Brak dachu i klimatyzacji może być pewnym utrudnieniem w planowaniu elementów dekoracyjnych, przygotowałam więc kilka porad, które warto wziąć pod uwagę:

  • Kwiaty: w wysokiej temperaturze kwiaty cięte nie są zbyt trwałe. Jeżeli jednak zdecydowaliście się na wesele na świeżym powietrzu świetnym (i zarazem trwałym) rozwiązaniem mogą okazać się kwiaty doniczkowe. O tej porze roku bardzo łatwo dostępne są hortensje, goździki, lawendy. Dodatkowo wszystkie rośliny możecie potraktować jako prezenty dla gości.
  • Oświetlenie: tego zdecydowanie nie może zabraknąć na przyjęciu. Warto pamiętać, że oświetlenie dzielimy na techniczne, które rzeczywiście doświetla określoną przestrzeń (świetnie sprawdzi się w miejscu, gdzie serwowane są posiłki), jak i dekoracyjne, które wprowadza niezapomniany klimat. Możecie zawiesić girlandy światełek, lampiony czy świece w słoikach. Ciekawym efeketem dekoracyjnym jest także podświetlenie drzew, krzaków lub innych charakterystycznych elementów otoczenia.
  • Tablice i znaki: jednym z bardziej uroczych elementów na weselach na świeżym powietrzu są rustykalne drogowskazy, które wskazują gościom różne obszary w plenerze, takie jak parkiet, słodki stół, strefa chilloutu.
  • Miejsca na zdjęcia: stwórzcie przestrzeń, w której będziecie mogli robić sobie z gośćmi piękne zdjęcia. Może to być ławka ozdobiona kwiatami, altanka czy wyjątkowy krajobraz jako tło. Dodatkowo, możesz umieścić stojak na polaroidy, aby goście mogli robić sobie wspomnieniowe zdjęcia. O podobnym rozwiązaniu mówiłam niedawno w jednym z moich odcinków.

Pamiętajcie, że kluczem do udanych dekoracji na wesele plenerowe jest uwzględnienie charakteru miejsca, stylu wesela i Waszych własnych upodobań. Połącz piękno otaczającej natury z osobistymi detalami, aby stworzyć niezapomnianą atmosferę dla siebie i swoich gości.

new drop

Zobacz także: Akcesoria dla gości na wesele w plenerze. 9 rzeczy, które warto przygotować

Ile kosztuje wesele na świeżym powietrzu?

Skoro wiecie już, jak zorganizować wesele na świeżym powietrzu, zastanawiacie się z pewnością, ile to kosztuje. Oczywiście część pozycji w budżecie będzie się pokrywało z tymi, które ponieślibyście organizując tradycyjne wesele (dekoracje, zaproszenia, kreacje, zespół muzyczny, fotograf itp.), co jednak należy opłacić dodatkowo?

Podstawowe elementy:

  • opłata za wynajęcie namiotu – od 2000 złotych (cena zależy od wielkości namiotu),
  • opłata za talerzyk– od 90 do 600 złotych za osobę,
  • opłata za obsługę kelnerską – od 23,50 złotych za godzinę za osobę
  • opłata za wynajęcie stolików i krzeseł – krzesło od 15 złotych za sztukę, stół od 50 złotych za sztukę,
  • koszt wynajęcia grilla: od 300 złotych za dobę (plus koszt osoby, która będzie go obsługiwać),
  • parasole grzewcze – 200 złotych / sztuka

Zastawa stołowa:

  • talerze od 50 groszy za sztukę,
  • sztućce od 25 groszy za sztukę,
  • szkło (szklanki, kieliszki itp) od 50 groszy za sztukę,
  • półmiski od 2 złotych za sztukę,
  • waza od 5 złotych za sztukę, 
  • sosjerki od 2 złotych za sztukę,

Rekomendowane artykuły