Ślub na dachu na pierwszy rzut oka wydaje się przedsięwzięciem niezwykle skomplikowanym i opcją dostępną dla nielicznych. To jednak tylko pozory. Tak naprawdę do realizacji tego planu potrzebna nam tylko 3 rzeczy: dobrego miejsca, dobrej pogody i – jeszcze raz – dobrej pogody.
Spis treści
Optymalna lokalizacja na ślub na dachu
Śluby na dachach najczęściej odbywają się w hotelach lub restauracjach, które mają na dachu zaaranżowany taras widokowy. Także jeśli marzy Wam się tego rodzaju ceremonia to najlepiej jest szukać obiektu, mającego w swojej infrastrukturze taki taras. Jeśli już takowy znajdziemy, na co powinniśmy zwrócić uwagę?
- Czy obiekt zapewni infrastrukturę na ceremonię zaślubin, tj. stół dla urzędnika, krzesła dla świadków i Pary Młodej, krzesła dla gości, zadaszenie na wypadek deszczu lub upału, nagłośnienie ceremonii, pomieszczenie dla urzędnika do przebrania się?
- Na jakie strony świata wyeksponowany jest taras i tym samym jakie jest nasłonecznienie w godzinie ceremonii?
- Jak jest widok z tarasu i co będzie się znajdowało w kadrze jako tło dla Pary Młodej?
- Jak goście dotrą na taras? Czy jest winda, czy tylko jedna? Czy droga na taras jest odpowiednio oznaczona?
- Czy uda się też na tarasie zaaranżować życzenia?
Ślub na dachu a formalności
Ślub na dachu to formalnie ślub cywilny poza gmachem urzędu stanu cywilnego lub ślub humanistyczny. Dlatego kwestie formalne są takie same jak przy ślubach cywilnych w plenerze (śluby humanistyczne nie niosą ze sobą kwestii formalnych i opierają się na scenariuszu ceremonii ustalonym z celebrantem).
Pierwszym krokiem formalnym w przypadku ślubu cywilnego w plenerze jest rezerwacja urzędnika. Zwykle urzędy robią takie rezerwacje na około rok przed terminem ślubu.
Następnie, nie wcześniej niż 6 miesięcy, ale nie później niż 31 dni przed datą ślubu przyszła Para Młoda powinna się udać osobiście do dowolnego urzędu stanu cywilnego w celu złożenia zapewnień o braku przeciwskazań do zawarcia związku małżeńskiego. Składając to zapewnienie, należy uiścić opłatę skarbową za wydanie aktu małżeństwa w wysokości 84 zł.
Przy okazji tej wizyty w urzędzie powinniśmy też złożyć wniosek o zgodę na udzielenie ślubu poza gmachem urzędu stanu cywilnego. We wniosku tym należy zawrzeć dokładną lokalizację miejsca ceremonii oraz krótkie uzasadnienie, dlaczego chcemy aby urzędnik udzielił nam ślubu właśnie tam.
Do uzasadnienia możemy załączyć zdjęcia miejsca, w którym planujemy ceremonię.
We wniosku powinno się też znaleźć zapewnienie, że miejsce to będzie godne zawarcia związku małżeńskiego oraz bezpieczne dla gości, co ma szczególne znaczenie w czasach pandemicznych. Jeśli planujemy ślub w plenerze na terenie jakiegoś obiektu (hotelu czy restauracji) wówczas powinniśmy też przedstawić zgodę właściciela tego obiektu na zawarcie tam związku małżeńskiego. Do wniosku należy też załączyć potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej za ślub poza gmachem urzędu w wysokości 1000 zł. Ważne jest też to, że wniosek ten powinniśmy skierować do urzędu stanu cywilnego, do którego administracyjnie przynależy lokalizacja, w której planujemy ceremonię.
Czy na realizację ślub na dachu potrzebna jest pozwolenie?
Kierownik urzędu stanu cywilnego może odmówić udzielenia ślubu plenerowego, powołując się na brak odpowiedniej powagi miejsca lub brak wystarczającego poziomu bezpieczeństwa zgromadzonych. Odmowa ta jednak musi mieć formę pisemną oraz musi zawierać uzasadnienie.
Od decyzji kierownika przysługuje nam odwołanie do wojewody. Jednak zamiast się odwoływać, polecam porozmawiać bezpośrednio z kierownikiem urzędu, poznać przyczyny odmowy i spróbować przekonać urzędnika. Czasami takie odmowy wynikają po prostu z braku zrozumienia.
Ślub na dachu – jakie jest ryzyko?
Oczywiście największym ryzykiem związanym ze ślubem na dachu jest pogoda. I to nie tylko deszcz, ale także wiatr i duże nasłonecznienie, które na dachu są bardziej odczuwalne. Dlatego organizując ślub na dachu, trzeba mieć plan B a może nawet plan B i C.
Przed niewielkim deszczem, wiatrem i słońcem mogą uchronić nas parasole, czy to duże eventowe czy też indywidualne. Pamiętajmy jednak, że będą one w każdym kadrze z ceremonii. Dlatego jeśli decydujemy się na takie rozwiązanie, to nie mogą być to przypadkowe parasole. W przypadku parasoli, których może użyczyć nam obiekt, zwróćmy uwagę, aby były one w stonowanych kolorach i bez reklam popularnych trunków alkoholowych 😉
A jeśli stawiamy na parasole indywidualne warto wypożyczyć lub zakupić parasole transparentne, które rozdamy gościom. W innym wypadku mamy niemal 100% pewność, że każdy wyciągnie własną parasolkę i prawdopodobnie będzie to czarny parasol. Przed upałem wysoce odczuwalnym na dachu, mogą uchronić nas i naszych gości, wachlarze. Możemy ułożyć takie wachlarze na krzesłach gości i z pewnością będą oni potrafili zrobić z nich użytek, gdy będzie naprawdę gorąco.
Bardziej łaskawy dla pracy fotografa jest plan B, polegający na przeniesieniu ceremonii do wnętrza hotelu bądź restauracji, w których organizujemy wesele. Warto o takiej przestrzeni pomyśleć wcześniej a nawet równolegle z planowaniem ślubu na dachu. Najlepiej, aby to nie była część przeznaczona do konsumpcji ani parkiet do tańczenia.
Decyzja o tym, czy ceremonia odbędzie się jednak na dachu, czy realizujemy plan B w pomieszczeniu powinna zapaść na tyle wcześniej, aby dało się zaaranżować tę przestrzeń. Najlepiej ustalić to z menadżerem obiektu, ale ja zwykle rekomenduję, aby ostateczna decyzja o miejscu ceremonii zapadła około 4 godzin przed rozpoczęciem ślubu. Jednak czasami usługodawcy mogą potrzebować więcej czasu – wszystko zależy od stopnia skomplikowania dekoracji na ceremonię oraz liczby gości.
Dekoracje na ślub na dachu
Aranżując ślub na dachu, musimy pamiętać, żeby dekoracje były – w miarę możliwości – mobilne oraz odporne na warunki atmosferyczne, w szczególności na wiatr. A co dokładnie dekorujemy, organizując ślub na dachu?
- Miejsce zaślubin – najczęściej jest to pergola bądź łuk udekorowane kwiatami i/ lub delikatnym materiałem, nawiązującym do kolorystki na weselu.
- Stolik przy którym podpisywane są dokumenty – chodzi o niewielką kompozycję kwiatową, która wypełni kadr na zdjęciach, kiedy Para Młoda i Świadkowie podpisują dokumenty.
- Krzesła Pary Młodej – warto zadbać, aby krzesła na ceremonii były ładne, bo są one bardzo widocznym elementem. Dodatkowo krzesła, na których siedzi Para Młoda i Świadkowie można wyróżnić subtelną dekoracją kwiatową bądź delikatnym materiałem.
- Alejkę ślubną – czyli drogę, którą przemierza Para Młoda, kierując się w stronę urzędnika bądź celebranta w przypadku ślubu humanistycznego. Warto zaznaczyć ją białym bądź innym – pasującym do scenerii – dywanem. Po obu stronach dywanu często układa się drobne płatki kwiatów, zielone gałązki lub świece w szklanych osłonkach (wszystko zależy od stylu uroczystości). Czasami dekoruje się też początek alejki tablicą powitalną, świecami lub innym elementem pasującym do całej stylizacji wesela.
Sesja zdjęciowa w golden hour
Jeśli, organizując ślub na dachu, dysponujecie przestrzenią na dachu jakiegoś budynku to z pewnością jest tam interesujący widok. Warto go wykorzystać i zaaranżować sesję zdjęciową Pary Młodej lub Pary Młodej i jej bliskich w godzinie zachodu słońca.
Każdy fotograf wie, że jest wówczas unikalne światło, które sprawia że zdjęcia są nasycone ciepłymi, przytulnymi barwami. A każdy, kto choć raz widział Parę Młoda w dniu ślubu wie, że w tym dniu ich spojrzeniach, uśmiechy i ogólny wyraz twarzy są nie do podrobienia i warto je uwiecznić właśnie w tym dniu w romantycznych ujęciach o zachodzie słońca. I to jeszcze na dachu z pięknym widokiem.
Ślub na dachu – doświadczenia wedding plannera
Z punktu widzenia organizatora ślubu na dachu muszę przyznać, że absolutnie kluczowym czynnikiem jest pogoda. Wszystkie pozostałe aspekty techniczno-organizacyjne są do ustalenia i, mając dobry zespół, wszystko da się załatwić. Natomiast pogoda jest zawsze elementem niepewnym i często wymusza zmianę planów.
Dokładnie tak było na ślubie Ady i Dawida w październiku 2020 r. Planowaliśmy urokliwy kameralny ślub na dachu jednej z warszawskich restauracji z romantyczną sesją o zachodzie słońca, ale już jadąc na miejsce przyjęcia wiedziałam, że musimy wdrożyć plan B: był zimny, przenikliwy wiatr a ok 10 rano zaczęło padać. Na szczęście mieliśmy na tę okoliczność zarezerwowaną salę konferencyjną w tej samej restauracji.
W takich sytuacjach informuję tylko Parę Młodą o konieczności zmiany planów. Nie chcę ich narażać na stres i poczucie odpowiedzialności za podjętą decyzją. Dlatego po konsultacji z menadżerem obiektu i innymi usługodawcami, podjęłam decyzję o zaaranżowaniu na ceremonię sali konferencyjnej. Obsługa obiektu ustawiła krzesła w optymalnej konfiguracji, dekoratorka zajęła się przybraniem miejsca ceremonii a DJ zainstalował nagłośnienie od razu w sali konferencyjnej. Przy wejściu informowałam gości, że ceremonia odbędzie się na I piętrze. O zmianie planów poinformowałam także urzędnika. Ceremonia przebiegła bez zakłóceń a Para Młoda i goście nie byli narażeni na chłód i dyskomfort w związku z deszczem.
Podsumowując, ślub na dachu to z pewnością atrakcyjna i oryginalna opcja pod warunkiem, że dysponujemy ciekawym miejscem i mamy piękny, słoneczny a jednocześnie niezbyt wietrzny i upalny dzień. Aby spać spokojnie, planując ślub na dachu, trzeba również mieć dopracowany plan B, który pozwoli nam szybko i sprawnie przenieść ceremonię w bezpieczne miejsce.
Z tego artykułu dowiesz się:
Organizacja ślubu na dachu może wydawać się skomplikowana, ale w rzeczywistości wymaga jedynie odpowiedniego miejsca, dobrej pogody oraz przemyślanych formalności. Wybór odpowiedniej lokalizacji odgrywa kluczową rolę – najczęściej są to hotele lub restauracje z tarasami widokowymi. Warto zwrócić uwagę na infrastrukturę oraz widok z tarasu. Formalności związane z ślubem cywilnym w plenerze obejmują m.in. rezerwację urzędnika i uzyskanie zgody na ceremonię poza urzędem stanu cywilnego. Pogoda, zwłaszcza deszcz, wiatr i nasłonecznienie, to największe ryzyko, dlatego warto mieć przygotowane parasole oraz plan B, czyli możliwość przeniesienia ceremonii do wnętrza budynku. Dekoracje muszą być mobilne i odporne na warunki atmosferyczne. Szczególnie atrakcyjnym momentem jest sesja zdjęciowa w golden hour, wykorzystująca unikalne, ciepłe światło zachodzącego słońca. Doświadczenia wedding plannerów podkreślają znaczenie elastyczności i gotowości na zmiany w przypadku niekorzystnej pogody.
– Kluczowe aspekty organizacji ślubu na dachu: lokalizacja, pogoda, formalności.
– Najczęstsze lokalizacje to hotele i restauracje z tarasami.
– Ważne jest zapewnienie odpowiedniej infrastruktury i widoku.
– Formalności obejmują rezerwację urzędnika i zgodę na ceremonię poza urzędem.
– Ryzyko związane z pogodą, konieczność posiadania planu B.
– Dekoracje muszą być mobilne i odporne na warunki atmosferyczne.
– Golden hour to świetny moment na sesję zdjęciową.
– Elastyczność i gotowość na zmiany są niezbędne.
Artykuł jest skierowany do par, które planują oryginalny ślub na dachu. Docenią go osoby poszukujące nietypowych miejsc na ceremonię oraz pary, które chcą być dobrze przygotowane na różne scenariusze organizacyjne i pogodowe.