Spis treści
FSO Warszawa: pierwsze polskie auto do ślubu
Niewątpliwy sukces polskiej myśli technicznej zaowocował stworzeniem pierwszego auta w Fabryce Samochodów Osobowych. Warszawa M-20 po raz pierwszy zjechała z hali montażowej 6 listopada 1951 roku, a od lipca 1954 roku produkowano ją całkowicie z polskich części. Z roku na rok produkcja powiększała się, a Warszawa stawała się jednym z najpopularniejszych modeli dostępnych w Polsce (choć o jej zdobycie wcale nie było tak łatwo i wcale nie chodziło o pieniądze).
![auta do ślubu](https://portal.janachowska.pl/wp-content/uploads/2023/07/AutaDoSlubuWarszawa-1024x570.jpg)
![auta do ślubu](https://portal.janachowska.pl/wp-content/uploads/2023/07/AutaDoSlubuWarszawa-1024x570.jpg)
Nic dziwnego, że to właśnie Warszawa szybko stała się najpopularniejszym autem, którym Pary Młodej jeździły w tamtych czasach do ślubu. Warto też pamiętać, że wówczas nie było wypożyczalni, z której można było wynająć samochód. Auto pożyczało się od rodziny lub znajomych (a nawet znajomych – znajomych).
![](https://portal.janachowska.pl/wp-content/uploads/2023/07/1200x800_cars_20-1024x683.jpg)
![](https://portal.janachowska.pl/wp-content/uploads/2023/07/1200x800_cars_20-1024x683.jpg)
Auta do ślubu w latach 70. i 80.: Syrenka, Polonez, Mały i Duży Fiat
Ostatnia Warszawa zjechała z linii montażowej w fabryce na warszawskim Żeraniu w 1973 roku. Jej miejsce zajęły kolejne modele produkowane w FSO: Syrenka, Fiat 126p, Fiat 125p i Polonez. Przez kolejne lata to właśnie one podbijały rodzimy rynek motoryzacyjny i, co za tym idzie, polskie śluby. Auta te były najbardziej popularne, więc najłatwiej dostępne dla Młodych Par.
Zobacz także: Jak udekorować samochód do ślubu? 5 pomysłów!
Wynikało to m.in. z ówczesnej polityki rządu, który uznał, że produkcja małych i tanich aut to jedyny sposób na zmotoryzowanie kraju po wojnie. I tak w 1957 roku w fabryce na Żeraniu rozpoczęła się produkcja Syrenek – pierwszego w pełni polskiego samochodu.
![auta do ślubu](https://portal.janachowska.pl/wp-content/uploads/2023/07/AutaDoSlubuSyrena-1024x663.jpg)
![auta do ślubu](https://portal.janachowska.pl/wp-content/uploads/2023/07/AutaDoSlubuSyrena-1024x663.jpg)
W ślad za nią rozpoczęła się też produkcja Fiatów 126p (zwanych Małymi Fiatami) i Fiatów 125p (Dużych Fiatów). Szybko to właśnie te auta wpisały się w polski krajobraz. W każdej rodzinie był ktoś, kto posiadał taki „wóz”, więc „załatwienie” go do ślubu nie nastręczało Młodym zbyt wielu problemów.
![auta do ślubu](https://portal.janachowska.pl/wp-content/uploads/2023/07/AutodoSlubu125p-1024x631.jpg)
![auta do ślubu](https://portal.janachowska.pl/wp-content/uploads/2023/07/AutodoSlubu125p-1024x631.jpg)
Najmniej wygodną dla Pary Młodej opcją był, oczywiście, Fiat 126p. Auto było tak kompaktowe, że trudno było do niego wsiąść, szczególnie w przepastnej sukni ślubnej (sprawdziłam to w jednym z odcinków na moim kanale na YouTube).
![auta do ślubu](https://portal.janachowska.pl/wp-content/uploads/2023/07/AutodoslubuFiat-126p-1024x505.jpg)
![auta do ślubu](https://portal.janachowska.pl/wp-content/uploads/2023/07/AutodoslubuFiat-126p-1024x505.jpg)
Limuzyny z przełomu wieków: auta do ślubu
Po upadku komunizmu w Polsce masowo zaczęły pojawiać się zagraniczne auta. Przez jakiś jeszcze czas Pary Młode sięgały po rodzinne zaplecze i jechały do ślubu samochodami, które były „na stanie”. Zmieniły się, oczywiście, modele, bo zamiast rodzimych produkcji częściej pod kościołami i Urzędami Stanu Cywilnego pojawiały się teraz Fordy, Ople, Mercedesy, czy Volkswageny, niemniej wciąż daleko było nam do scen, które mogliśmy podziwiać na szklanym ekranie.
![auta do ślubu](https://portal.janachowska.pl/wp-content/uploads/2023/07/shutterstock_182298827-1024x682.jpg)
![auta do ślubu](https://portal.janachowska.pl/wp-content/uploads/2023/07/shutterstock_182298827-1024x682.jpg)
Pod koniec lat 90. bardzo popularne stały się długie limuzyny – właśnie takie, jakie znamy z amerykańskich filmów. Przez kolejnych kilka lat to własnie one były najpopularniejszym (żeby nie powiedzieć: jedynym słusznym) wyborem nowożeńców.
Moda na te auta dziwi nas o tyle, że nie były ani specjalnie wygodne, ani, nie ma się co oszukiwać – ładne. Być może to właśnie najlepszy dowód na to, że mody nie należy rozumieć (żarcik). Pamiętajcie, że nie trzeba też za nią ślepo podążać!
Nowoczesne auta do ślubu: klasa i elegancja
Wraz z rozwojem gospodarki w Polsce zaczęło się pojawiać coraz więcej marek luksusowych. Rolls-Royce, Bentley, Mercedes klasy S – to auta, które wciąż pozostają poza zasięgiem wielu z nas. Fani motoryzacji marzą jednak o tym, żeby choć raz móc się takim samochodem przejechać.
Na fali tych pragnień na rynku ślubnym powstało wiele wypożyczalni z nieco droższymi samochodami, wciąż jednak próżno szukać takich, które mogą zaproponować przejazd na uroczystość najbardziej luksusowymi samochodami świata.
W ofercie Wedding Dream Cars znalazły się auta do ślubu, których niepowstydziłyby się najważniejsze osoby na świecie.
![](https://portal.janachowska.pl/wp-content/uploads/2020/09/Luksusowa-limuzyna-Rolls-1024x683.jpg)
![](https://portal.janachowska.pl/wp-content/uploads/2020/09/Luksusowa-limuzyna-Rolls-1024x683.jpg)
Rolls-Royce Phantom to luksusowe piękno w najlepszym wydaniu należące do sektora premium. Dzięki przestronnemu wnętrzu model Phantom gwarantuje niezwykły komfort jazdy i jest w stanie pomieścić nawet najbardziej obszerną suknię w kształcie księżniczki.
![](https://portal.janachowska.pl/wp-content/uploads/2020/09/KIN_9684-kopia-1024x683.jpg)
![](https://portal.janachowska.pl/wp-content/uploads/2020/09/KIN_9684-kopia-1024x683.jpg)
Bentley Mulsanne to klasyczna limuzyna. To właśnie on zastąpił model Arange, którym jeździ brytyjska królowa Elżbieta II. Egzemplarz ten został wyprodukowany na setną rocznicę założenia marki Bentley: 1919–2019. Bentley Mulsanne EWB to jedyna taka limuzyna sprzedana w polskim salonie.
![](https://portal.janachowska.pl/wp-content/uploads/2020/09/AY5I2709-kopia-683x1024.jpg)
![](https://portal.janachowska.pl/wp-content/uploads/2020/09/AY5I2709-kopia-683x1024.jpg)
Ciekawi nas, ilu z Was marzyło o tym, żeby przejechać się kabrioletem? W Wedding Dream Cars nie trudno będzie to marzenie spełnić. Bentley Azure, czyli niezwykłe dzieło brytyjskiej produkcji, składane ręcznie. Model ten wyprodukowany w edycji limitowanej w liczbie 716 sztuk na całym świecie. Dostępny w naszej ofercie to także jedyny egzemplarz z tej linii produkcyjnej w Polsce, a więc unikat.